Integritetspolicy

Så här behandlar vi dina personuppgifter

Varför behandlar vi dina personuppgifter och vilket stöd har vi för behandlingen?

Vilka uppgifter samlar vi in?
Med personuppgift menas varje uppgift som kan kopplas till dig som individ. Det kan vara namn, adress, e-postadress och/eller telefonnummer.

Hur samlar vi in dina personuppgifter?
I Ur och Skur Närtuna lagrar personuppgifter från dig i samband med att du till exempel lämnar in en intresseansökan, kö anmälan eller kontaktar oss av någon annan anledning.

I Ur och Skur Närtuna behandlar dina personuppgifter för att

• handlägga och administrera ärenden inom förskoleverksamheten

• handlägga och administrera tjänster som rådgivning och utbildningar

• kunna ta emot och besvara frågor som kommer in via våra olika kommunikationskanaler, till exempel via e-post

• till I Ur och Skur Närtuna vårdnadshavare skicka ut viktig information.

Vi har stöd för vår behandling i och med att den är nödvändig för att utföra ovanstående. I vissa fall kan vi behandla uppgifter på grund av att vi har ditt samtycke till behandlingen.

Till vem lämnar vi ut dina personuppgifter?
Vi lämnar inte ut några personuppgifter till någon annan part, vare sig i Sverige eller i tredje land.

Hur länge bevaras dina uppgifter?
Dina uppgifter lagras hos oss i syfte att administrera förskoleverksamheten med bland annat utskick av nyhetsbrev och annan information. Uppgifterna för vårdnadshavarna lagras så länge barnet är inskrivet I Ur och Skur Närtuna och gallras ut vid nästkommande årsskifte efter utskrivning.

Vilka rättigheter har du?

Rätt att begära information
Om du vill veta om I Ur och Skur Närtuna behandlar personuppgifter om dig och i sådana fall vilka uppgifter, kan du kostnadsfritt begära sådan information. Vi skickar den till den e-postadress du uppger.

Rätt att begära rättelse, radering och begränsning
Du kan alltid vända dig till oss och begära att dina personuppgifter rättas om uppgifterna är felaktiga eller ofullständiga.

Rätt att framföra klagomål mot I Ur och Skur Närtunas behandling av dina personuppgifter
Integritetsskyddsmyndigheten IMY (fd Datainspektionen) är den tillsynsmyndighet som kontrollerar att vi följer de regler som gäller för behandling av personuppgifter. Om du är missnöjd med vår behandling av dina personuppgifter och anser att den strider mot dataskyddsförordningen, kan du vända dig till IMY och framföra klagomål.