Om I Ur och skur Närtuna

I Ur och Skur Närtuna  är en förskola belägen mitt i Närtuna by. Vi arbetar med upplevelsebaserad utomhuspedagogik och vi följer Friluftsfrämjandets filosofi om barn och natur. Hos oss står barnet i centrum. Verksamheten bygger på att ta vara på barnens erfarenheter, behov och intressen.

Verksamhetens grundidé är att barns behov av kunskap, rörelse och gemenskap tillfredsställs genom vistelse i naturen året om. Barnen får stöd i sin egen utveckling av det som finns i naturen. Forskning har också visat att utomhuspedagogiks verksamhet har positiva hälsoeffekter på både barn och pedagoger genom minskad stress och ökat immunförsvar.

Kunskap om naturen ger en ökad förståelse för de naturliga sambanden. Barnen blir miljömedvetna och lär sig uppträda på ett bra sätt i naturen genom att vara där i alla väder. Kunskapen förmedlas genom lek och ett undersökande arbetssätt. Vi jobbar med upplevelsebaserat lärande, där alla sinnen får vara med. Vi är övertygade om att sinnliga upplevelser gör det lättare att befästa kunskaper som barnen/vi sedan bär med oss hela livet.

Förskolans läroplan Lpfö 18 är vårt styrdokument. Vi använder oss av I Ur och Skurs metoder för att nå dess mål.

Friluftsfrämjandets barnverksamhet

Skogsknopparna

är de minsta barnen som tillsammans med pedagogerna utforskar naturen genom att smaka, lukta, klämma och känna på ett lekfullt sätt.

I barnskolan Laxe

I barnskolan Laxe leker vi vid vår fina bäck och tittar på de små djuren som lever i den. Vi gör barkbåtar som vi sjösätter i bäcken och följer deras resa genom slingrande kvistar och tunnlar.

Skogsmulle

är de äldsta barnen. Tillsammans med pedagogerna träffar dom Mulle som lär barnen en massa saker om naturen.

I barnskidskolan Lagge

I Barnskidskolan Lagge leker vi på skidor och lär oss grunderna för skidåkning. Vi tränar balans, att glida på skidan och att stanna, svänga, åka uppför och utför m.m.

Skogsknyttarna

är något äldre barn som tillsammans med pedagogerna leker och sjunger i skogen. De lär sig om skogen och dess invånare. De besöker ofta vårt fina insektshotell.

Barnskridskoskolan Skrinna

I Barnskridskoskolan Skrinna börjar alla barnen. Där leker de roliga lekar och tränar skridskoteknikens grunder.

Är du nyfiken och vill du läsa mer om I Ur och Skur-pedagogiken kan du lada när "Nyfiken på I Ur och Skur"-pdf eller göra det på I Ur och Skurs hemsida